Za životy detí z vylúčených komunít nesieme zodpovednosť všetci.

Autor: Eva Habankova | 23.1.2020 o 10:15 | Karma článku: 3,44 | Prečítané:  508x

::: tisíce detí sa na Slovensku nemajú šancu mať sa v živote dobre. Školy to dokážu zmeniť - no učitelia a ich žiaci potrebujú našu pomoc :::                                                         ::: juraj čokyna :::

::: minulý rok podporila vydanie tejto knižky, lebo som si myslela, že je to veľmi dobrá vec a o tejto téme potrebujeme vedieť, hovoriť, rozmýšľať čo najviac. Prišla mi poštou z Denníka N ako darček pred Vianocami a trávila som s ňou sviatky. Po jej prečítaní som skonštatovala, že existujú projekty, ktoré si zaslúžia omnoho väčšiu mediálnu pozornosť, lebo sú veľmi dôležité pre celú spoločnosť. A obsah tejto nenápadnej knihy k nim bezpochyby patrí.

Juraj Čokyna, novinár Denníka N, zároveň učiteľ z projektu „Teach for Slovakia“ sa (ako sám popisuje) s troška naivnou predstavou vybral učiť deti z vylúčených komunít do tých „menej populárnych“ regiónov Slovenska. Robil to dva roky. O svojich skúsenostiach, nadšení, zúfalstve, beznádeji, ale aj o pozitívnej energii, zmysluplnej práci a dôležitých zisteniach napísal túto knihu. Približuje nám v nej problematiku vzdelávania vo vylúčených komunitách, v podmienkach generačnej chudoby, vo svete nekonečných sociálnych, zdravotných a jazykových bariér, ktoré týmto deťom v podstatne neumožňujú pohnúť sa z miesta. Svoje poznatky a skúsenosti, pri ktorých nemá strach priznať svoje pochybenia a mylné predstavy, dopĺňa faktami, štatistikami a návrhmi riešení.

Osobne si myslím, že napísal knihu, ktorá načrela omnoho hlbšie, než bol jej pôvodný zámer.  Je to výlet, ktorý otvára oči. A to nielen o živote detí v podmienkach mašinérie chudoby, ktoré si mnohí z nás ani len teoreticky nevedia predstaviť. Pomáha pochopiť, že chudoba má vlastné tvrdé zákony, ktoré tým deťom znemožňujú vymaniť sa z nej bez pomoci iných. A v neposlednom rade sa celkom slušne dotýka podstaty smutného stavu vzdelávania a príčin, pre ktoré nám preteká talent a ľudský potenciál v tejto krajine masovo medzi prsty.

 

Je to kniha, ktorá patrí do rúk každého riaditeľa školy, každého učiteľa, výchovného poradcu v každej škole, či škôlke bez ohľadu  na región a sociálne zázemie žiakov. Mal by ju chytiť do rúk každý z nás, lebo je o nás, o tejto krajine, o našich deťoch, o tom, čo všetko sme nepochopili a pochopiť musíme. Lebo ak sa už sa niekoho nedotýka skutočnosť, že vylúčené komunity a generačná chudoba sú v prvom rade ľudským problémom, tak by bolo na čase začať vnímať minimálne ten fakt, že sú problémom ekonomickým, ktorý predstavuje veľkú hospodársku brzdu a doplácame na to všetci. Je úplne jedno, či sa o problematiku vzdelávania zaujímate alebo nie, tento príbeh sa nás bytostne týka.

Juraj Čokyna, ja osobne Vám za jej prínos, tú ľudskosť, odbornosť a konštruktívne rozmýšľanie v nej, ďakujem!

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kto v skutočnosti volí populistov a extrémistov, prečo to tak je a čo sa s tým dá robiť

Príklady z regiónov ukazujú, ako sa dá riešiť problém vylúčení.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vieme, čo nechceme. To je dobrý začiatok

Urobme rozhodnutie, za ktoré sa nám poďakujú generácie.

Parlamentné voľby 2020

Ako voliť vo voľbách a čo pripravujeme na SME.sk? (otázky a odpovede)

Volebné spravodajstvo s výsledkami.


Už ste čítali?